Komputer, gry i internet czy zabawy na podwórku?

  • 23.08.2017, 08:48
  • Escriba
Komputer, gry i internet czy zabawy na podwórku? fot. Źródło: internet
W XXI wieku, wieku niesamowitych osiągnięć technologicznych, prężnego rozwoju nauki i gospodarki globalnej pytanie na pozór proste okazuje się w wielu przypadkach bardzo skomplikowanym dylematem. Dla rodziców pochłoniętych obowiązkami związanymi chociażby z pracą zrównoważenie tych dwóch światów w przypadku własnego dziecka bywa bardzo trudne.

Żyjemy w czasach dynamicznego rozwoju technologii informatycznej, a co za tym idzie,  biegła obsługa komputera jest niezbędna w większości wykonywanych prac. Dlatego ważnym jest edukowanie informatyczne rozpoczynające się od wieku przedszkolnego. Dzieci dużo szybciej przyswajają wiedzę, więc wczesne rozpoczęcie takiej edukacji ułatwia w dużym stopniu jej późniejszą kontynuację. Naukę w zakresie informatycznym powinno rozpoczynać się od podstaw obsługi komputera, połączonej z zabawą i prostymi grami komputerowymi posiadającymi cechy gier edukacyjnych. Jednak na razie nie ma samoistnego przedmiotu o nazwie np. podstawy informatyki. Najprawdopodobniej dzieje się tak, ponieważ autorzy programów nie chcą zwiększać liczby istniejących przedmiotów lub zmniejszać liczby ich godzin na korzyść nowego przedmiotu. Pomimo wszystko podstawy informatyki wchodzą do szkoły różnymi innymi drogami. Informatyczna edukacja wczesnoszkolna przede wszystkim stanowi dużą atrakcję dla dzieci, co jest jej dodatkowym atrybutem i decyduje o dużo lepszej przyswajalności niż u osób dorosłych. W trakcie takiej edukacji dzieci uczą się formułowania problemu i analizowania możliwości uzyskania jego optymalnego rozwiązania, a także uczą się myślenia twórczego i pojęciowego. Idea nauczania informatycznego dzieci jest piękna i jak najbardziej korzystna, niestety w rzeczywistości bywa zupełnie inaczej. Większość dzieci używa komputera jedynie do gier. I to nie byłoby takie złe, gdyby nie fakt, że są to przeważnie gry pełne przemocy, w trakcie których polecenie o treści np. „zabij go” jest jednym z najdelikatniejszych. Dziecko spędza cały swój czas wolny przed monitorem komputera, grając w często ociekające krwią gry, przy tym bardzo angażując się emocjonalnie w ich przebieg. Takie zachowanie może doprowadzić 
do zaburzeń emocjonalnych objawiających się przeniesieniem agresji do życia codziennego,  szczególnie u dzieci, których umysł jest chłonny do pozyskiwania nowych informacji i wzorców. W tym miejscu automatycznie powstaje dylemat, czy takie swoiste oswajanie się dzieci z komputerem przynosi więcej korzyści niż strat. Przeciwnicy takiego trybu edukacji twierdzą, że komputer wypacza osobowość dziecka, szczególnie przez nieodpowiednie, bo nieprzystosowane do rozwoju emocjonalnego dziecka, gry i programy. Istnieją także inne ujemne skutki obcowania z komputerem, takie jak ograniczenie kontaktu z ludźmi, uzależnienie, a także szkodliwość dla zdrowia. Przesiadywanie godzinami przed monitorem, często w złej pozycji, może powodować wady postawy, zaburzenia wzroku, drażliwość, bezsenność. Należy zaznaczyć, iż tak naprawdę to od rodziców zależy, w jaki sposób ich dzieci będą się rozwijać nie tylko emocjonalnie, ale także technologicznie, ile czasu spędzają przy komputerze, a ile bawiąc się na świeżym powietrzu. Podsumowując, nie da się funkcjonować w nowoczesnym społeczeństwie, nie posiadając chociażby podstawowych umiejętności obsługi komputera i programów komputerowych, jednakże zgodnie z przysłowiem „co za dużo to nie zdrowo”, należy zrównoważyć aktywność w sieci z aktywnością fizyczną, szczególnie u dzieci. I to już głównie zadanie rodziców, bo przecież to właśnie rodzicom najbardziej zależy, by ich dzieci w przyszłości osiągały sukcesy tak w życiu zawodowym, jak i prywatnym. 

Escriba
Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe